Przedstawię Ci dzisiaj 10 zasad, których musisz przestrzegać działając w biznesie print on demand. Zastosowanie tych zasad jest tak samo ważne zarówno na Amazon Merch, Amazon KDP, Redbubble, Teepublic, Etsy, Spreadshirt, Zazzle… – gdziekolwiek działasz. Jest całe mnóstwo stron print on demand – masz w czym wybierać.

Przykazanie 1: Nie kopiuj

Często osoby początkujące widzą, że dana koszulka ma dobry BSR (best seller rank), czyli dobrze się sprzedaje, codziennie, lub co kilka dni. Taka osoba wychodzi z błędnego założenia, że skoro to się sprzedaje, to zrobi coś identycznego i to będzie tak samo dobrze się sprzedawać.

Nie jest to najlepsza strategia, delikatnie mówiąc. Ma to swoje plusy, ponieważ warto się inspirować lub czerpać dane z produktów, które dobrze się sprzedają. Natomiast powielanie tego, co już istnieje jest kompletnie bez sensu z wielu powodów. Pierwszy, to chociażby kwestia bezpieczeństwa. Autor oryginału może zgłosić taką kopię do Amazona. Dodatkowo platforma Mercha jest pełna tak zwanych „copycats”, czyli osób trudniących się kopiowaniem projektów innych.

99% z tych koszulek nigdy się nie sprzeda, a jeśli już, to może raz na miesiąc, a może ktoś tylko w grudniu zabłądzi na Amazonie i zakupi akurat tą. Tak czy siak nie jest to na pewno droga, którą chcesz podążać. Zastanów się: koszulka X jest na Amazonie od roku, ma kilkadziesiąt recenzji, pięciogwiazdkowe oceny, jest zaufanym produktem z dobrymi opiniami.

Po co ktoś miałby kupić to samo, tylko bez jakichkolwiek recenzji budzących zaufanie? Nawet, jeżeli jest tańszy, to czasami nawet tylko gorzej: klient może pomyśleć, że taka koszulka jest wykonana z niskiej jakości materiału. Klienci na Amazonie nie wiedzą, że koszulki drukowane na żądanie są drukowane na żądanie, przynajmniej większość z nich nie wie. Dlatego wybiorą to, czemu mogą zaufać. To, co ktoś już ocenił, co posiada dowód społeczny. Twoim zadaniem nie jest stworzenie kopii, tylko wyróżnienie się na tle innych. Przyciągniecie wzroku klienta, to już połowa sukcesu. W ten sposób przechodzimy do przykazania drugiego: 

Przykazanie 2: Wyróżnij się

Wyróżnić się można na różne sposoby. Możesz korzystać z różnego rodzaju schematów lub palet kolorystycznych. Jeżeli posiadasz już konkretną niszę i celujesz w wybrane słowo kluczowe, a wśród bestsellerów w tej tematyce są czarne koszulki w z białym napisem, to Ty zrób np. białą koszulkę z czarnym napisem albo jeszcze lepiej: czarną koszulką z kolorowym napisem.

Niech to będzie spójne kolorystycznie, ładne i estetyczne. Korzystaj z gotowych już palet kolorystycznych, np. retro sunset color pallette. Możesz to hasło wyczarować w Google. Pokażą Ci się bardzo fajne zestawy kolorów, które możesz pobierać „wirtualną pipetą” np. używając Canvy. Tym sposobem możesz tworzyć retro designy, które sprzedają się fantastycznie na Amazonie. 

Jak napomknąłem wcześniej, możesz też łatwo wyróżnić się kolorem samej koszulki. Jeśli wszystkie koszulki są w danej niszy czarne, to Ty zrób inaczej w zależności od tego, czego dana nisza się tyczy. Jeśli jest to koszulka Halloweenowa, to zrób pomarańczową itd. Zastanów się, co pasuje kolorystyką i klimatem do tego, co planujesz przekazać na koszulce. 

Przykazanie 3: Projektowanie T-shirtów, to nie to samo, co projektowanie ogólnie.

Możesz być fantastycznym grafikiem i świetnie projektować, ale jeśli nie zrozumiesz tego, co ludzie chcą kupować na Amazon Merch i co tak naprawdę chcą nosić dumnie na swojej klatce piersiowej, to możliwe, że tak naprawdę nigdy nic nie sprzedasz.

To jest ekstremalnie ważna rzecz. To, że z łatwością tworzysz piękne grafiki, sztukę cyfrową lub wspaniale rysujesz – jest to dobry punkt wyjścia. Nie wychodź jednak z założenia, że to Ci wystarczy, bo np. podobne rzeczy sprzedają się w Croppie lub Medicine.

Amazon Merch, to zupełnie inny rynek, od którego ludzie zupełnie czego innego oczekują. Jeśli ktoś będzie chciał kupić to, co sprzedaje się w Croppie, to wybierze się do Croppa. 

Przykazanie 4: Usuwaj tło

Bardzo ważna i podstawowa zasada, z którą wciąż wiele osób ma problem. Jeżeli projektujesz np. w Canvie i robisz swój design na czarnym prostokącie tak, jak pokazuję to w moim kursie Akademia Print On Demand lub w moich tutorialach na YouTube, to widzisz, jak to się będzie prezentować na czarnej koszulce. Błędem każdego początkującego jest eksportowanie pliku z gotowym projektem właśnie z tym czarnym tłem, który z założenia ma być jedynie podpowiedzią.

Często osoba nowa wychodzi z założenia, że skoro tło jest czarne i koszulka będzie czarna, to nie będzie się gryzło. Nic bardziej mylnego. To wciąż będą dwa różne odcienie nachodzące na siebie i będzie to bardzo widoczne. Teoretycznie są nisze i stylistyki, w których coś takiego mogłoby przejść, a wręcz zaryzykuję stwierdzenie, że będzie to pasować. Jednak w większości przypadków to będzie wyglądać po prostu źle i nieprofesjonalnie. Dlatego klient, widząc taką koszulkę, ominie ją szerokim łukiem. Jeśli więc korzystasz z Canvy Pro, to koniecznie korzystaj z opcji eksportu pliku, jako PNG z zaznaczonym checkboxem 'tło przeźroczyste’. Jeżeli korzystasz z bardziej zaawansowanego oprogramowania, jak Photoshop, Illustrator lub Gimp, to po prostu usuwaj w nim tło. To jest bardzo ważne. 

Przykazanie 5: Font ma znaczenie.

Ilustracja powyżej mówi sama za siebie. Gdyby karteczka z lewej strony wisiała na Twojej lodówce, jako niespodzianka po Twoim powrocie z pracy, to wywołałaby w Tobie znacząco odmienne emocje, niż karteczka z prawej strony. Jest to najlepszy przykład na to, dlaczego dobór fonta jest ekstremalnie ważny. To również jest kolejny powód, dla którego musisz robić rozeznanie i research. Przykładowo: zupełnie inną estetykę, a więc i innego fonta, będzie wymagać koszulka dla wędkarza, niż dla pielęgniarki. Tutaj bardzo płynnie możemy przejść do kolejnego przykazania. 

Przykazanie 6: Wiedz, do kogo kierujesz swój produkt.

Musisz nie tylko znaleźć swoją niszę i swojego klienta, ale także poznać tę niszę i ją zrozumieć. Poznaj żarty branżowe. Wejdź na fora tematyczne i grupy. Wspomóż się Chatem GPT. Sztuczna inteligencja wciąż za darmo może podać Ci w kilka sekund ogrom informacji na temat danego zawodu, niszy czy hobby. Zaryzykuję stwierdzenie, że o wiele łatwiej i szybciej dowiesz się czegoś z Chatu GPT, niż z Google. Wystarczy zadać odpowiednie pytanie i dostaniesz taką odpowiedź, jakiej oczekujesz.

AI może wygenerować Ci konkretne frazy na koszulki.

TUTAJ znajdziesz odcinek, w którym więcej o tym mówię.

Przykazanie 7: Nie kombinuj.

Pamiętaj, że koszulka musi przekazywać jakąś wartość lub wiadomość.

Niech Twój przekaz na koszulce będzie prosty i zrozumiały. Pomyśl o tym, jak klient siedzi z nosem w smartfonie i scrolluje koszulki na Amazonie. Kiedy pojawi mu się przed oczyma Twój projekt, to w Twoim interesie jest, aby on jak najszybciej załapał, o co chodzi. Nawet, jeśli jest to jakiś żart słowny, to niech to będzie przejrzyste. Musi też być dobrze i wyraźnie widoczne. Zazwyczaj dobrze jest, kiedy Twoja czcionka jest duża, gruba i konkretna oraz, żeby była dobrze widoczna z pozycji miniaturki w trakcie gdy ktoś scrolluje kciukiem ofertę Amazona. Musisz mieć pewność, że klient będzie mógł to zobaczyć i zrozumieć. 

Przykazanie 8: Poświęć więcej czasu.

Osiągniesz zdecydowanie więcej korzyści, kiedy poświęcisz więcej czasu na zrobienie jednej naprawdę dobrej koszulki i designu, który Ty sam chciałbyś nosić, niż na zrobienie kilku kiepskich projektów.

Często mówię, że print on demand, to gra liczbowa. Im więcej mamy projektów, tym bardziej zwiększamy swoje szanse. Jeśli jednak będą to słabe projekty, to nasze szanse też będą słabe. Sukces w tym biznesie nie pojawi się w ciągu, tyogdnia czy miesiąca. Musisz dać temu czas i włożyć w to pracę. Pamiętaj, że osoba kupująca od Ciebie koszulki, to jest realny człowiek taki, jak Ty. Ma swój gust, estetykę i rozum. Jak zobaczy badziewie, to je ominie. 

Przykazanie 9: Ilość plus jakość.

Te dwa aspekty muszą iść ze sobą w parze. Jeden wspaniały produkt nie da Ci dużych zarobków. Sto słabych produktów również. Projektuj najlepiej, jak umiesz i rób tego więcej. Przede wszystkim pogódź się z tym, że to zajmie trochę czasu. Pamiętaj, że aby zacząć w biznesie print on demand, nie inwestujesz na start pieniędzy. Inwestujesz swój czas. Dlatego on musi upłynąć, tutaj nie ma cudów. 

Przykazanie 10: Podążaj za danymi, a nie za tym, co Ci się wydaje.

Nasz osąd jest z reguły bardzo subiektywny i bardzo zgubny, a my zbyt rzadko go kwestionujemy.

Nie ma większego znaczenia, co wydaje Ci się albo co chciałbyś, żeby się sprzedawało. Znaczenie ma to, co się sprzedaje i to, co będzie się sprzedawało. Więc wracamy znowu do tematu szukania niszy. Często piszę o tej kwestii, ale nie bez powodu. To nie jest rzecz opcjonalna. Jak sama nazwa wskazuje, szukanie niszy i słów kluczowych, to jest rzecz kluczowa. Ważniejsza, niż sam design.

Jedynym wyjątkiem od reguły jest sytuacja, w której jesteś w tym biznesie dla zabawy i po prostu chcesz sobie powrzucać grafiki na koszulki i nie chcesz zarabiać pieniędzy. Wówczas nie ma problemu.

Jeśli jednak chcesz zarabiać pieniądze, to lepiej dla Ciebie, jeżeli będziesz to robić tak, jak trzeba. Zgodnie z wiedzą, bazując na faktach i danych.

Znajdujesz niszę, eksplorujesz ją. Patrzysz, jaka estetyka najlepiej się w niej sprzedaje i tworzysz. W ten sposób bardzo zwiększasz prawdopodobieństwo, że zarobisz na tym, co stworzysz. Jeżeli zaś stworzysz milionową koszulkę z zabawnym kotem i podpiszesz ją jedynie 'funny cat’, to nie spodziewaj się, że kiedykolwiek się ona sprzeda. 

Bonusowe przykazanie 11: Sprawdzanie trademarków.

Kościół usunął jedno niewygodne dla siebie przykazanie, więc ja dodam jedno bonusowe, wtedy rachunek wychodzi na zero 🙂

Jeśli czytasz, lub oglądasz moje treści od jakiegoś czasu, to przykazanie to dla Ciebie żadne zaskoczenie. Jeżeli w designie, tytule lub opisie koszulki wpiszesz jakieś słowa lub frazy, których nijak nie weryfikujesz – popełniasz wielki błąd, który może bardzo źle się skończyć. Nawiązanie do przykazania 10, aby bazować na danych i faktach, a nie na własnym osądzie.

Często dostaję maile, w stylu: „No niby nie sprawdzałem trademarków, ale nie wydaje mi się, abym użył czegoś zastrzeżonego”. No, to możesz się zdziwić.

Wpis na temat sprawdzania trademarków znajdziesz TUTAJ.

Podsumowanie

Tym samym nasz dekalog dobiegł końca. Dziękuję Ci, jeśli przeczytałeś/-aś całość. Jeśli tak, to mam nadzieję, że ten wpis okazał się dla Ciebie wartościowy. 

Jeżeli chcesz sprzedawać koszulki na Amazon i wystartować z przewagą nad innymi, na dzień dobry wchodząc na najwyższy poziom, dołącz do Akademii Print On Demand, która nauczy Cię wszystkiego od A do Z, począwszy od założenia konta, rejestracji, tworzenia pierwszej koszulki, szukania nisz, słów kluczowych, aż po skuteczne sposoby promowania Twoich produktów, by jeszcze bardziej napędzić ich sprzedaż.

W Akademii przekazuję dosłownie całą moją wiedzę, dzięki której mogłem bez obaw odejść z pracy etatowej. Dostaniesz też ogrom potrzebnych narzędzi i dostęp do zamkniętej grupy facebookowej tylko dla Kursantów. Dowiedz się więcej o Akademii TUTAJ

Jeśli masz do mnie pytania dotyczące zarabiania w Internecie, śmiało skorzystaj z zakładki KONTAKT i napisz do mnie np. na Instagramie, lub wyślij e-mail – z przyjemnością Ci pomogę.

Wszystkiego dobrego i wysokich zarobków!

Skuteczności,
Mateusz.

Zobacz wersję video tego wpisu tutaj:

Leave a Reply

Your email address will not be published.